Terug

Diagnostische gesprekken met leerlingen

Diagnostische gesprekken met leerlingen

 

Een stap verder

 

Tijdens de training over diagnostische leergesprekken leer je hoe je als leerkracht meer inzicht kunt krijgen in hoe een leerling werkt, wat er in het kind omgaat tijdens het maken van de opdrachten, welke strategieën het gebruikt en hoe je zo goed mogelijk kunt aansluiten bij de leerbehoeften van een kind om tot optimale resultaten te komen.

Welke leerkrachtvaardigheden en competenties zijn nodig om tot goede gesprekken te komen? Een diagnostisch gesprek wordt gevoerd als het kind stagneert bij het behalen van de gestelde leerdoelen.

Het diagnostisch gesprek is een vervolg op een leergesprek en is niet voor alle kinderen noodzakelijk.

 

Inhoud

Leer te praten in vaardigheden in plaats van problemen

Hoe kan ik een kind motiveren bij een lastige opdracht

Hoe bied ik het juiste aan een kind aan?

Hoe is een diagnostisch opgebouwd?  Waar moet ik op letten

Hoe kan ik jonge kinderen betrekken bij het reflecteren op hun eigen leerproces?

Hoe help ik kinderen hun leervragen te formuleren en te reflecteren op hun werk?

Hoe zet ik mijn kennis van leerlijnen in en hoe breng ik het kind naar de zone van de naaste ontwikkeling

 

Tijdens de ochtend worden de opbouw van een diagnostisch gesprek en het verhogen van de leermotivatie behandeld. Aan de hand van interactieve werkvormen krijgen deelnemers zicht op hoe je een goed diagnostisch gesprek kunt voeren.

In de middag oefenen we gesprekken vanuit eigen relevante casuïstiek en werken we indien mogelijk met een trainingsacteur.

 

 

Je gaat naar huis met praktische tips om direct met dit onderdeel in je eigen werkpraktijk aan de slag te kunnen gaan.

 

Trainingsduur

1 dag

Datum

22 november 2017

Tijd

13:30 - 20:00 uur inclusief broodje

 

 Accreditatie wordt aangevraagd bij het Lerarenregister

Terug
Meer weten? Neem gerust contact met ons op:
Contact