Terug

De Vertrouwensmeter

Wij delen graag mooie, toffe en inspirerende voorbeelden van wat de mensen van impuls zoal doen in de praktijk. Deze keer nemen we een kijkje in de klas van Thomas Wüstefeld. Thomas is trainer, hij coacht leerkrachten en wordt regelmatig uitgenodigd om in scholen van een ‘moeilijke klas’ weer een klas te maken waarin met plezier gewerkt wordt door de kinderen en de leerkracht. En hij staat een dag in de week voor de klas omdat hij het werken met leerlingen toch ook niet kan missen.


In zijn klas gebruikt Thomas de Vertrouwensmeter. Daar willen we graag meer van weten.

Hoe werkt zoiets, Thomas?
‘Ik ben altijd op zoek naar hoe ik de verbinding tussen de leerkracht, de leerling en de groep optimaal kan maken. Vertrouwen is hiervoor essentieel. En één van de tools om dit zichtbaar te maken is de vertrouwensmeter. Die meter geeft aan hoe groot het vertrouwen tussen mij en een leerling is. Ieder kind heeft een eigen vertrouwensmeter en ik leg de kinderen uit dat hoe meer ik ze kan vertrouwen, hoe meer vrijheid ze krijgen om wat ze leren en de manier waarop ze dat doen zelf in te vullen. Een hoge score op de vertrouwensmeter gaat dus gepaard met privileges die ze door het jaar heen opbouwen. Hierbij kun je denken aan buiten de klas mogen werken, vaker kiezen waaraan ze willen werken en hoe ze dat doen, meer ruimte om hun eigen tijd in te vullen, etc. Kinderen vinden dat fijn – zowel het vertrouwen als de privileges, dus je ziet dat ze daar graag aan werken. In de loop van het jaar is mijn klas vaak verspreid door de school aan het werk, op plekken die ze zelf kiezen.’


Maar Thomas, hoe doe je dat dan met kinderen met lastig gedrag? Die krijgen het natuurlijk nooit voor elkaar om die privileges op te bouwen, toch?
Nou, eigenlijk is het tegendeel waar. Wat je ziet, en wat heel leuk is, is dat als een deel van de groep begint te scoren op de vertrouwensmeter en privileges krijgt, de rest zich gaat afvragen: ‘Wat doen die nou zodat dat mag?’ En dan zie je dat andere kinderen het gewenste gedrag gaan overnemen of in ieder geval hun best daarvoor doen. Een belangrijke factor bij de Vertrouwensmeter is dat niet alleen concreet gedrag maar ook intenties tellen bij je score. Dus als je ziet dat een kind zijn of haar best doet, dan heeft dat invloed op de Vertouwensmeter. Daarmee worden ook de kinderen die soms uit de pas lopen of het moeilijk hebben op school bereikt. Ik zoek actief naar de connectie met zo’n leerling, zorg dat ik het opmerk als deze zijn of haar best doet en deel complimenten uit als het lukt om bijvoorbeeld buiten de klas rustig te werken. ‘Hey, goed gedaan, ik wist wel dat ik je kon vertrouwen!’ zeg ik dan bijvoorbeeld. Werken met de Vertrouwensmeter creëert zo een extreme win-winsituatie in je klas. Je ziet dat kinderen het er echt voor doen. En je werkt niet alleen aan vertrouwen maar ook aan eigenaarschap doordat kinderen meer zeggenschap krijgen over hoe en waaraan ze willen werken. Én het zorgt voor een hele fijne dynamiek – het vertrouwen tussen de leerling en mij bereidt zich natuurlijk ook snel uit naar meer vertrouwen binnen de groep. Daardoor is het gezellig in de klas waardoor kinderen lekker kunnen leren. En als er dan toch iets speelt is het makkelijker om dat met elkaar te bespreken.’


Klinkt goed! Dat zou ik in mijn klas ook wel willen...

 

Wil je meer weten over hoe Thomas in zijn klas werkt? Kijk dan ook even bij deze training!

Terug
Meer weten? Neem gerust contact met ons op:
Contact