Terug

En wat nog meer? Oplossingsgerichte werkvorm met kinderen

En...wat nog meer?

Volwassenen of kinderen, voor Oplossingsgericht Werken maakt het niet uit hoe oud je bent. Maar toch, voor deze oefening heb je iets nodig dat kinderen hoe dan ook beter kunnen dan grote mensen: fantaseren.

‘En…wat nog meer?’ helpt om spelenderwijs en gezamenlijk een oplossing te verzinnen. Ook helpt het om te ontdekken dat er altijd meerdere oplossingen mogelijk zijn. Je kunt het met zijn zessen spelen, maar ook met zijn twintigen, met kinderen vanaf de kleuterleeftijd. Centraal staat een gedeeld probleem, of uitdaging. Bijvoorbeeld, minder geschreeuw in de klas.

Stap 1: de Start.
De leerkracht, of groepsleider vertelt wat hij of zij denkt wat er gebeurt als het probleem wordt opgelost. ‘Over een tijdje lukt het ons om het voor elkaar te krijgen. Als ik dat merk, spring ik een gat in de lucht van blijdschap. Wat doen jullie dan? Hoe zal het dan zijn?

Stap 2: En…wat nog
De kinderen fantaseren vervolgens door; de leerkracht vraagt steeds door met ‘En wat nog meer?’ Zo ontstaat een steeds completer beeld van de gewenste situatie. Het wordt steeds concreter hoe het zal zijn als er minder wordt geschreeuwd in de klas.

Stap 3: Aan de slag
Nu is het tijd van de fantasie (een beetje) werkelijkheid te maken. De leerkracht en de kinderen bespreken met elkaar wat ze morgen al in de praktijk kunnen brengen van de dingen die ze zo-even bij elkaar hebben gefantaseerd. Wat zou er lukken? En zou dat leuk zijn?

Terug
Meer weten? Neem gerust contact met ons op:
Contact