Gesprekstechnieken bij zorgen
Als professional maak je je bij enkele leerlingen en hun gezin zorgen over hoe het met hen gaat.
Zij willen er niet over in gesprek. Misschien had je die zorgen al eerder of zijn het door de huidige situatie andere zorgen. De eerste voor de hand liggende interventie is online contact. Dat vraagt om goed op je communicatie en gesprekstechnieken te letten omdat je de mensen niet kunt zien of de communicatie anders verloopt.
Bij online communicatie zijn er verschillende gesprekstechnieken die je kunt volgen. De gesprekstechniek die je kiest hangt samen met: de situatie, jouw persoonlijke voorkeur en de manier die aanslaat bij de ander. Het uitgangspunt is om zoveel mogelijk in onderling overleg en harmonie samen op te trekken.
Diverse gesprekstechnieken
Onderzoeken
Door mensen onderzoekend te benaderen, kun je eventuele weerstand verminderen. Je maakt oprecht contact. Je komt erachter wat de ander op dit moment vooral bezighoudt en wat de motivatie is van bepaalde keuzes. Stel vooral open vragen, luister, toon belangstelling, probeer samen te vatten en door te vragen.
Voorbeelden:
Hoe gaat het? Lukt het om het gezellig te houden?
Hoe lukt het om nog tijd voor jezelf te maken?
Op welke manier heeft je kind nog contact met anderen?
Argumenteren
Je gebruikt argumenten waarvan je verwacht dat de ander er gevoelig voor is. Maak er geen opsomming van, houd het beknopt. Laat dan ook ruimte voor de argumenten van de ander. Luister en reageer met tact.
Voorbeelden:
Ik vind dat je met de kinderen een dagschema moet maken en daarin ook schermtijden moet afspreken, zodat ze weten waar ze aan toe zijn. Zo gaan zij er niet de hele dag om zeuren, wat maakt dat jij kwaad wordt op ze en gaat schreeuwen.
Zeker als ik bedenk dat de scholen nog een paar weken dicht zijn, denk ik dat het belangrijk is dat we daar nu werk van gaan maken.
Complimenten geven
Ondanks alle zorgen en onzekerheid gaan er ook altijd dingen goed. Geef hier complimenten over. Van iedereen vraagt de huidige situatie immers grote flexibiliteit. Daar waar het lukt om een dagritme te volgen en schoolse taken door te laten gaan, is het waardevol om dit ook te benoemen.
Voorbeelden:
Ik vind het heel goed om te zien dat…
Dit was een lastig gesprek om te voeren, ik vind het heel fijn dat ik met je mee mocht denken. Het heeft veel opgeleverd waar we samen mee verder kunnen!
Inspireren
Als er wel enige ingang is om het gesprek te voeren over wat je kan doen in deze ongewone tijden, kun je mogelijk mensen inspireren. Je kunt gezinnen enthousiast maken over waar jij of anderen in geloven of over wat werkt bij anderen. Hiermee kun je de aspecten waar je zorgen over hebt mogelijk verminderen.
Voorbeelden:
Zou het niet fijn zijn als jullie ’s avonds nog energie hebben om samen met de kinderen een spelletje te spelen? Kunnen we eens kijken hoe jullie door de dag heen energie kunnen besparen?
Ik vind het, net als jij, belangrijk dat het goed gaat met jouw kinderen. Op dit moment kan ik niet inschatten of het goed met ze gaat. Dat vind ik heel ingewikkeld, want ik wil er voor jullie zijn. Dat we daarover niet aan de praat komen, baart me zorgen. Zou het niet fijn zijn als we twee keer in de week even bellen om te bespreken hoe het met jullie gaat en of ik nog iets voor jullie kan doen?
Het zou mij een gerust gevoel geven als we afspreken dat je belt, zodra je merkt dat de spanningen zo oplopen dat je heel boos begint te worden op de kinderen. Is het voor jou niet ook fijn om dan even tegen mij stoom af te kunnen blazen?
Bovenstaande gesprekstechnieken komen uit: Toolbox beïnvloeden, Jan van Loon (Zaltbommel: uitgeverij Thema).
Contact