Impuls Logo
 
 


Deep Democracy
Tweedaagse Oplossingsgericht Werken
Impuls voor Primair Onderwijs 2017-2018
Oplossingsgerichte Onderwijs Opstellingen
Impulsklas
Opleidingen tot Coach en Leidinggevende
Oplossingen voor passend onderwijs
In één dag in beweging
Nieuwsbrief 'Lastige Groep'
'Lastige groepen'
Lastige groepen: uit de praktijk
Een professionele schoolcultuur
Het werkt, maar hoe?
Ervaring cursist OG coachen
Over de Impuls-nieuwsbrief
Lastige groepen: uit de praktijk

Ongeveer anderhalf jaar geleden hadden de leerkrachten van groep 7 op een school in Zoeterwoude het gevoel dat ze geen grip meer hadden op het gedrag van de leerlingen in hun klas. Kinderen bemoeiden zich veel met elkaar op een negatieve manier. Iedere dag waren er meerdere ruzies, kinderen werden buitengesloten en er was sprake van veel kleine subgroepjes in de klas die niet open stonden voor anderen. Ouders kwamen steeds vaker met klachten op school over het gedrag van andere kinderen en gaven aan dat hun kind niet meer met plezier naar school ging. De leerkrachten voelden zich handelingsverlegen in het oplossen van deze problematiek en zag al op tegen het schoolkamp en de musical in groep 8. Katrien Schober van Impuls heeft met de klas, leerkrachten en ouders gewerkt om de sfeer in de groep te verbeteren. 

Doormiddel van groepsinterventies gericht op het doorbreken van rolpatronen kwam de focus in de klas weer te liggen op positief gedrag in plaats van negatief gedrag. Ook de ouders werden via een ouderavond meegenomen in het proces. Ze kregen beelden te zien van de klas en er werd gesproken over de groepsdynamiek. Hierdoor werden ook de ouders meegenomen in een positief gevoel over de school, de groep en de leerkrachten. Daarnaast werden ouders bewust gemaakt van hun eigen rol en gedrag naar hun kind bij het bespreken van de schoolsituatie. Door na schooltijd te focussen op wat er leuk was tijdens de schooldag worden kinderen gestimuleerd daar over te vertellen. Dit hielp enorm om uit de negatieve spiraal te komen waarin iedereen beland was.

Nu bijna anderhalf jaar later is de sfeer in groep 8 heel goed. Er zijn nu veel minder ruzies, de kinderen (25 leerlingen) nemen het voor elkaar op en begrijpen elkaar beter, ruzies worden opgelost zonder de juf en de klas voelt eindelijk als een echte groep. De juf ervaart de klas op dezelfde wijze als de kinderen. Ze kan zich haast niet voorstellen dat de groep vorig jaar nog zoveel problemen had in de omgang met elkaar en kijkt er naar uit om met de groep op kamp te gaan!

Impuls biedt naast interventies ook verdiepingstrainingen aan op het gebied van lastige groepen.


info@impulsorganisatieadvies.nl | contact | copyright 2017 | webdesign by www.ramdath.com